Konsultacja związkowa zwolnienia a listy imienne związkowców
Zgodnie
z brzmieniem art. 30 ust 2(1) Ustawy z dnia 23 maja 1991 r., o
związkach zawodowych (t.j. Dz.U z 2001 r., Nr 79, poz. 854 ze. zm.)
w indywidualnych sprawach ze stosunku pracy, w których przepisy
prawa pracy zobowiązują pracodawcę do współdziałania z
zakładową organizacją związkową, pracodawca jest zobowiązany
zwrócić się do tej organizacji o informację o pracownikach
korzystających z jej obrony, zgodnie z przepisami art. 30 ust 1 i 2
ww. Ustawy. Oznacza to, że pracodawca zobligowany jest do realizacji
nałożonego przez ustawodawcę na niego obowiązku w zakresie
pozyskania informacji o pracownikach objętych ochroną związkową
każdorazowo i zawsze w odniesieniu do konkretnego pracownika. W
konsekwencji oznacza to, iż zapytanie winno odnosić się do tego
pracownika, w odniesieniu do którego pracodawca zamierza podjąć
konkretne współdziałanie ze związkami zawodowymi. Procedura
tworzenia bądź też aktualizowania wykazu osób będących
członkami związku, jak również osób objętych obroną ich praw i
interesów wobec pracodawcy, realizowana powinna być, jako procedura
wewnątrzzwiązkowa, mająca służyć usprawnieniu pracy związku.
Analiza
treści zapisu art. 30 ust 2(1) Ustawy o związkach zawodowych
nakazuje przyjąć, że w sytuacji wystąpienia indywidualnej sprawy,
względem której wymagane jest uruchomienie procedury współdziałania
z reprezentującą pracownika organizacją związkową, to wyłącznie
na podmiocie zatrudniającym spoczywa obowiązek każdorazowego
zwracania się o informację o każdym z pracowników korzystającym
z obrony związkowej. Brak jest podstaw dla wnioskowania, iż ww.
przepis stanowi podstawę w oparciu, o którą organizacja związkowa
powinna przedstawić informację o pracownikach objętych ochroną
związkową w formie zbiorczej listy. Tego typu zobowiązanie, przy
istnieniu takiego zamiaru ustawodawcy znalazłoby swój wyraz w
treści zapisu analizowanego przepisu, przyjmując że w każdej
sprawie wymagającej współdziałania ze związkami zawodowymi
pracodawca jest obowiązany zwrócić się do organizacji związkowej
o informację o pracownikach korzystających z obrony związkowej a
ta winna jej udzielić w formie okresowo aktualizowanej listy – a
tak się nie stało.
Z
ostrożności podnieść należy, iż odniesienie się w treści
zapisu art. 30 ust. 2 (1) Ustawy o związkach zawodowych do terminu
„pracownicy”
jako rzeczownika użytego w liczbie mnogiej w korelacji ze
sformułowaniem „informacja”
także nie stanowi uzasadnienia dla możliwości pozyskiwania
zbiorczych informacji o pracownikach. Użycie rzeczownika
„pracownicy”
w liczbie mnogiej miało służyć wyeksponowaniu odrębnych
kategorii pracowników chronionych przez związki, jako ich członków
i drugiej osobnej grupy pracowników, pracowników objętych obroną
jednak, jako osób niezrzeszonych. Za takim stanowiskiem przemawia
również fakt, iż w treści analizowanego przepisu dochodzi do
odwołania się ustawodawcy do zapisu art. 30 ust. 1 i 2 Ustawy o
związkach zawodowych a przepis ten natomiast określa kategorie
pracowników i warunki, jakie muszą spełniać by uzyskać ochronę
związków, aby następnie określić powinność spoczywającą na
pracodawcy uzyskania informacji o pracownikach korzystających z
ochrony związkowej. Zatem ustawodawca przy formułowaniu treści
przepisu art. 30 ust. 2(1) Ustawy o związkach zawodowych nie mógł
posłużyć się rzeczownikiem „pracownik”
używając go w liczbie pojedynczej, z tego też względu posłużył
się rzeczownikiem w liczbie mnogiej w związku z odwołaniem do ww.
dwóch kategorii podmiotów objętych obroną. Powyższe więc
wyklucza odmienną interpretację, w zakresie traktowania ww.
kategorii pracowników, jako podmiotu zbiorowego, co uzasadniałoby
możliwość żądania przez pracodawcę przekazywania mu zbiorczych
list, zestawień pracowników. Również zapis art. 23(2) k.p.
nakazujący współdziałanie pracodawcy i reprezentującej
pracownika a nie pracowników organizacji związkowej można przyjąć
za potwierdzenie sformułowanego wniosku. Należy w tym miejscu
wskazać, że współpraca w indywidualnych sprawach ze stosunku
pracy między związkami zawodowymi a pracodawcą nie jest procesem
jednorodnym albowiem składa się ona z odrębnie realizowanych faz
tj. fazy informacyjnej realizowanej uprzednio i fazy konsultacji
właściwej realizowanej następczo. Oznacza to, iż bezpodstawnym
jest przyjmowanie, że dla dwóch faz tego samego procesu racjonalny
ustawodawca ustalił odmienne sposoby ich realizacji. Jeśli zatem
proces współpracy należy odnosić do indywidualnych spraw
pracownika to analogicznie proces pozyskiwania informacji jako
obligatoryjny etap powinien realizowanym być również w sposób
indywidualny i każdorazowy.
Przykład:
Zamiar wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas
nieokreślony (art. 38 § 1 k.p.) powinien być poprzedzony zgodnie z
art. 30 ust 2(1) Ustawy o związkach zawodowych pozyskaniem
informacji o ochronie tego pracownika przez związki tylko i
wyłącznie dla zrealizowania zamiaru wypowiedzenia i tylko na ten
moment w stosunku do wskazanego podmiotu. Oznacza to swego rodzaju
niedogodność występującą po stronie pracodawcy a przejawiającą
się w konieczności występowania do wszystkich organizacji
związkowych z zapytaniem dotyczących danego konkretnego pracownika.
Kolejnym
aspektem sprawy jest również to, iż okoliczność udzielenia
informacji o ochronie stanowi logiczne powiązanie z chwilą
zaistnienia konkretnej indywidualnej sprawy, z którą to przepisy
prawa zobowiązują pracodawcę do współdziałania z organizacją
związkową. Oznacza to, iż brak indywidualnej sprawy ze stosunku
pracy który warunkuje podjęcie współdziałania nie rodzi po
stronie pracodawcy obowiązku ani możliwości realizowania etapu
uzyskania informacji.
Wskazać
także należy na brak możliwości zwrócenia się przez pracodawcę
do organizacji związkowych o udzielanie okresowych lub jednorazowych
informacji zbiorczych o pracownikach korzystających z ich ochrony.
Tego rodzaju wnioski również nie znajdują swojego umocowania w
przepisach prawa pracy. Nie jest bowiem dopuszczalne przerzucanie na
organizacje związkowe obowiązku uaktualniania list pracowników
podlegających ochronie związkowej. W tym miejscu należy zaznaczyć,
iż ustawodawca zbieżną powinność aktualizacji przewidział
wprost w treści zapisu art. 25(1) Ustawy o związkach zawodowych,
zatem brak takowej regulacji w odniesieniu do etapu informacyjnego
stanowi o jej niedopuszczalności. Ponadto niepodobna przyjmować, iż
realizacja prawa podmiotowego przez pracodawcę w zakresie
dokonywania np. wypowiedzeń umów o pracę, z czym wiąże się
konieczność dochowywania określonego prawem trybu, daje możliwość
do przerzucania na organizacje związkowe uprawnień przyznanych
wyłącznie pracodawcy. Prowadziłoby to wówczas do konsekwencji
uznania organizacji związkowej, jako podmiotu wchodzącego w rolę
pracodawcy, aktywnie działającego na rzecz realizacji danego prawa
podmiotowego np. wypowiedzenia umowy o pracę. Dotyczy powyższe obu
faz trybu współdziałania zarówno informacyjnego, jak i
konsultacji właściwej. Kontrowersje również rodziłaby kwestia
związana z częstotliwością dokonywania aktualizacji takowych
list. Powyższe skutkuje powstawaniem szeregu wątpliwości, które
powinny być eliminowane na drodze stosowania prawa, nie zaś
generowane. Zważyć bowiem należy na sytuację w której to
dochodzi do konieczności dokonania oceny na kim spoczywać będzie
odpowiedzialność za brak współdziałania pracodawcy w sytuacji
braku weryfikacji listy w stosownym czasie albo, czy za stanowiący
wyraz respektowania prawa przez pracodawcę uznawać będzie się
sytuację, w której to dojdzie do rozwiązania stosunku pracy z
pracownikiem względem którego tryb informacyjny dotknięty był
uchybieniami ?
Należy
zasygnalizować, iż brak jest przepisów mających na celu nałożenie
na pracodawcę obowiązku inicjowania, czy też pobudzania
organizacji związkowej do działania w ochronie pracowników, czego
wyrazem byłoby zobligowanie ich do sporządzania list imiennych bądź
ich aktualizacja w oderwaniu od wystąpienia konkretnych
indywidualnych spraw pracowniczych. Obiektywnie należy uznać, iż
reakcja organizacji związkowej w kontekście wystąpienia
indywidualnej sprawy pracowniczej w okolicznościach stanu
faktycznego uzasadniających objęcie danego pracownika ochroną
stanowi sprawę związaną nierozerwalnie z relacją członkostwa w
związku lub zgody na reprezentowanie wyrażonej względem danego
pracownika przez organizację związkową. Podmiotem inicjującym
aktywność organizacji nie może być zatem w żadnej mierze organ
zatrudniający. Na pracodawcy i organizacji związkowej spoczywa
obowiązek współdziałania a nie powinność wzajemnej aktywizacji
do współdziałania.
Co
istotne sama powinność pracodawcy do każdorazowego zwracania się
o informację jest wyrazem ochronnej funkcji prawa pracy a w
odniesieniu do wypowiedzenia stanowi dodatkowy element wzmacniający
powszechną ochronę trwałości stosunku pracy. Brak jest zatem
podstawy do tego, aby to związek zawodowy jako dobrowolna i
samorządna organizacja ludzi pracy powołana do reprezentowania i
obrony ich praw, interesów zawodowych i socjalnych, miał być
podmiotem ułatwiającym realizację prawa przez podmiot
zatrudniający w szczególności w kontekście rozstrzygnięć
indywidualnych dotyczących rozwiązywania stosunków pracy
chronionych pracowników pracowników. Ponadto w zakresie ww.
uprawnień związkowych nie mieści się powinność dostarczania,
aktualizowania list pracowniczych.
Raz
jeszcze podkreślenia wymaga również fakt, iż organizacje
związkowe nie mają obowiązku informowania, kto z załogi
reprezentowany jest przez konkretną organizację związkową przed
zaistnieniem sprawy indywidualnej.
Ten rodzaj informacji nie
należy do kategorii informacji wynikającej ze stosunku pracy w
relacji pracownik – pracodawca. Należy on do tych, których źródło
stanowi przynależność organizacyjna. Zatem pracodawca nie musi
posiadać wiedzy na temat przynależności związkowej, jako że ta
wiedza nie ma wpływu na realizację wzajemnych zobowiązań stron w
stosunku pracy, staje się ona konieczna dopiero w przypadkach
przewidzianych prawem tj. jeżeli wymagają tego przepisy.
Kolejnym
elementem tematu, jest również kwestia zgodności udostępniania
informacji o pracownikach korzystających z ochrony związkowej, w
kontekście zapisów Ustawy o ochronie danych osobowych. Dane
ujawniające „przynależność
związkową”
należą do kategorii danych szczególnie chronionych, których
wykorzystywanie (m.in. gromadzenie, udostępnianie) jest – co do
zasady wskazanej w art. 27 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych
(Dz.U. z 2002r., Nr 101, poz. 926 ze zm.) – zabronione. Wspomniana
Ustawa o ochronie danych osobowych w wyjątkowych sytuacjach
enumeratywnie wskazanych zezwala na ich wykorzystywanie
(przetwarzanie). W szczególności przetwarzanie takich danych jest
dopuszczalne, jeżeli przepis szczególny innej ustawy zezwala na ich
przetwarzanie bez zgody osoby, której dane dotyczą i jednocześnie
stwarza pełne gwarancje ich ochrony. Analizowane powyżej przepisy
Ustawy o związkach zawodowych przewidują, że w indywidualnych
sprawach ze stosunku pracy, w których przepisy prawa pracy
zobowiązują pracodawcę do współdziałania z zakładową
organizacją związkową, pracodawca jest zobowiązany zwrócić się
do tej organizacji o informację o pracownikach korzystających z jej
obrony (art. 30 ust. 2(1) ww. Ustawy o związkach zawodowych).
Nieudzielenie tej informacji w ciągu 5 dni zwalnia pracodawcę od
obowiązku współdziałania z zakładową organizacją związkową w
sprawach dotyczących tych pracowników. Powyższy przepis stanowi
rozwinięcie zasady wyrażonej w art. 23(2) k.p., według której,
jeżeli przepisy prawa pracy przewidują współdziałanie pracodawcy
z zakładową organizacją związkową w indywidualnych sprawach ze
stosunku pracy, pracodawca ma obowiązek współdziałać w takich
sprawach z zakładową organizacją związkową reprezentującą
pracownika z tytułu jego członkostwa w związku zawodowym albo
wyrażenia zgody na obronę praw pracownika niezrzeszonego w związku.
Żaden jednak przepis ustawy o związkach zawodowych nie zezwala
organizacji na przekazanie pracodawcy zbiorczej listy wszystkich jej
członków – pracowników, korzystających z jej ochrony.
Zaprezentowane
stanowisko zostało potwierdzone przez Generalnego Inspektora Danych
Osobowych podczas rozpatrywania konfliktu pomiędzy Bankiem Zachodnim
WBK a Związkiem Zawodowym NSZZ Solidarność. 27 sierpnia 2007 r.,
Departament Kadr Banku zwrócił się do komisji zakładowej NSZZ
Solidarność o przedstawienie imiennego wykazu osób korzystających
z ochrony związku zawodowego. Bank powołał się przy tym na zapisy
art. 30 ust 2(1) Ustawy o związkach zawodowych. Władze związku
uznając, że żądanie to narusza art. 27 ust. 1 Ustawy o ochronie
danych osobowych, skierowały pisemne wystąpienie do GIODO z prośbą
o wydanie decyzji. 30 czerwca 2008 r., GIODO wydał decyzję (znak:
DOLiS/DEC-397/08/16454,16455) nakazującą Bankowi zaprzestanie
praktyki pozyskiwania od komisji informacji o osobach korzystających
z ochrony związku w formie imiennej listy pracowników. Zdaniem
GIODO, żądanie Banku stanowiło naruszenie zasady adekwatności
przetwarzania danych osobowych. Zasada ta jest zawarta w art. 26 ust.
1 pkt 3 Ustawy o ochronie danych osobowych, w myśl którego
„administrator danych powinien dołożyć szczególnej staranności
w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą, a w
szczególności jest zobowiązany zapewnić, aby dane te były
merytorycznie poprawne i adekwatne w stosunku do celów, w jakich są
przetwarzane”. Oznacza
to zakaz gromadzenia wszelkich danych nieistotnych dla celu ich
zbierania. Tym samym pracodawca, jako administrator danych swoich
pracowników, powinien przestrzegać tej zasady i nie gromadzić
więcej informacji o pracownikach, niż jest to konieczne i wymagane
przepisami prawa. W
opinii GIODO, pracodawca żądając imiennej listy osób
korzystających z ochrony związku, gromadzi dane „również na
zapas”. Po wydaniu przez GIODO decyzji, Bank zwrócił się o
ponowne jej rozpatrzenie lub uchylenie, jednak w decyzji z 31
października 2008 r. (znak: DOLiS/DEC-dot. DOLiS-440-46/08) GIODO
swoje stanowisko podtrzymał.
Obie
decyzje GIODO mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania wielu
komisji zakładowych – oznaczają one, iż obowiązek
współdziałania pracodawcy z zakładową organizacją związkową w
sprawach dotyczących stosunku pracy określony przez art. 30 ust 2
(1) Ustawy o związkach zawodowych ma charakter indywidualny i nie
może stanowić podstawy żądania od związku imiennej listy
pracowników korzystających z jego ochrony a domaganie się przez
pracodawcę od organizacji związkowej listy osób objętych ochroną
związkową zgodnie z art. 30 ust 1 i 2 Ustawy o związkach
zawodowych, wykracza poza cel, dla którego zostały zebrane ww. dane
a zbieranie danych o pracownikach w stosunku do których pracodawca w
najbliższym czasie nie zamierza podjąć współdziałania z
organizacją w sprawach indywidualnych ze stosunku pracy, należy
uznać za nieuzasadnione.
Zgodnie
z treścią Uchwały Sądu Najwyższego z dnia 21 listopada 2012 r.
cyt.: „(...) nieudzielenie przez
zakładową organizację związkową informacji o wszystkich
pracownikach korzystających z jej obrony, żądanej przez pracodawcę
bez rzeczowej potrzeby, nie zwalnia pracodawcy z obowiązku
współdziałania z tą organizacją w indywidualnych sprawach ze
stosunku pracy (art. 30 ust. 21 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o
związkach zawodowych, jednolity tekst: Dz. U. z 2001 r . Nr 79, poz.
854 ze zm.; art. 23 ust. 1 pkt 2 i art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, jednolity tekst: Dz.
U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.)(...)”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Autor bloga zastrzega sobie prawo do modyfikacji / usunięcia treści komentarzy, jeśli mogą one naruszać prawo lub zasady współżycia społecznego.