Szykują się
kolejne zmiany kodeksie pracy w 2015 r.
Jak podaje Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
przygotowany został 20 października 2014 r. kolejny już projekt nowelizacji
Kodeksu pracy tym razem mający na celu wprowadzenie w życie regulacji z
założenia ograniczających nieuzasadnione wykorzystywanie umów o pracę na czas
określony. Planowane zmiany mają zacząć obowiązywać po 6 miesiącach od dnia
ogłoszenia ustawy nowelizującej w Dzienniku Ustaw, zatem najprawdopodobniej w
2015 roku.
Do podstawowych zmian zaliczymy zatem:
1) ograniczenie rodzajów umów o pracę do trzech;
2) doprecyzowanie specyfiki umowy o pracę na okres
próbny;
3) wprowadzenie mechanizmu limitowania ilości
zawieranych umów terminowych;
4) uzależnienie długości okresu wypowiedzenia umowy o
pracę zawartej na czas określony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy,
analogicznie jak w przypadku umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony;
5) umożliwienie pracodawcy jednostronnego zwolnienia
pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia z zachowaniem
prawa do wynagrodzenia.
Wskazać należy, iż zapisy projektu przewidują
rezygnację z umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy. W konsekwencji
oznacza powyższe iż w kodeksie pracy pozostaną już tylko trzy rodzaje umów
możliwych do zawierania z pracownikami:
- umowa o
pracę na czas nieokreślony
- umowa o
pracę na czas określony
- umowa na
okres próbny.
Z pracowniczego punktu widzenia, ta zmiana nie do
końca poprawia sytuację pracowników, na marginesie jednak należy pamiętać, iż
ten rodzaj umów jest sporadycznie stosowany w praktyce i wiele kontrowersji
rodzą kwestie związane z określeniem przypadków, kiedy można zatrudnić
pracownika w ramach takiej umowy. Przypomnijmy jednak, o czym pisaliśmy już wcześniej,
iż takie umowy rozwiązują się z dniem wykonania pracy, dla której zostały
zawarte natomiast nie mogą one być wypowiedziane wcześniej. Z drugiej jednak
strony niejasnym i nierozwiązaną jest kwestia możliwości ponawiania zawierania
umów zawieranych na czas wykonania określonej pracy.
Projektowane zapisy wprowadzają także informację o
tym, iż umowa o pracę zawarta na okres próby może być stosowana tylko w celu
sprawdzenia kwalifikacji pracownika i możliwości jego zatrudnienia do
wykonywania pracy określonego rodzaju. Wskazać jednak należy, iż nie wykluczoną
jest sytuacja zatrudnienia ponownie pracownika na okres próbny jednak do
weryfikacji jego przydatności do wykonywania pracy na innym stanowisku do
wykonywania innego rodzaju pracy. Należy jednak zasygnalizować, iż obecnie
obowiązująca linia orzecznicza już dotychczas dopuszczała takową możliwość
ponownego zawierania umowy o pracę na okres próbny w odniesieniu do tego samego
pracownika i pracodawcy, jednak z zastrzeżeniem różnych rodzajowo prac, do wykonywania
których miał być zobowiązany pracownik.
Projektowane zmiany odnoszące się do treści art. 25(1) Kodeksu pracy,
zakładają wprowadzenie do porządku prawnego skuteczniejszego mechanizmu
ochronnego przed nadużywaniem posługiwania się umowami terminowymi. Wprowadzony
w projekcie został zapis ograniczający czasowo zatrudnienie pracownika na
podstawie takiej umowy terminowej. Okres zatrudnienia na podstawie umowy o
pracę na czas określony oraz łączny okres zatrudnienia na podstawie takich umów
zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie będzie mógł według
projektu przekraczać 33 miesięcy, natomiast łączna liczba tych umów nie będzie
mogła przekraczać trzech. Co istotne wprowadzony został do projektu także zapis
określający skutki naruszenia ww. regulacji. Jeżeli okres zatrudnienia na
podstawie umowy o pracę lub umów o pracę na czas określony przekraczałby 33
miesiące lub liczba takich umów przekroczyłaby trzy, to od następnego dnia po
upływie 33-miesięcznego okresu zatrudnienia lub od dnia zawarcia czwartej umowy
pracownik ma być traktowany, jak pracownik zatrudniony na podstawie umowy o
pracę na czas nieokreślony.
Regulacje zawierają także wyłączenia, zgodnie z nimi opisane ograniczenia
nie będą dotyczyły umowy zawartej w celu:
1) wykonywania pracy o charakterze
dorywczym lub sezonowym,
2) zastępstwa pracownika w czasie jego
usprawiedliwionej nieobecności w pracy,
3) wykonywania pracy przez okres
kadencji,
4) gdy pracodawca wskaże obiektywne
przyczyny leżące po jego stronie, które uzasadniają zatrudnienie na czas
określony w związku z okresowymi potrzebami pracodawcy.
W takich przypadkach konieczne będzie określenie w umowie o pracę tego celu
lub okoliczności, tj. zamieszczenie informacji obiektywnie uzasadniających
zawarcie takiej umowy (dodawany § 11 w art. 29 Kodeksu pracy).
Dodatkowo pracodawca będzie miał obowiązek zawiadomienia właściwego okręgowego
inspektora pracy o zawarciu umowy terminowej, dłuższej aniżeli 33 miesiące,
jednocześnie wskazując przyczynę jej zawarcia, w terminie 5 dni roboczych od
dnia jej zawarcia (dodawany art. 251§ 4 do Kodeksu pracy).
Co interesujące projekt przewiduje,
iż strony
trwających w dniu wejścia w życie ustawy umów o pracę zawartych na czas określony
w celu określonym w ww. pkt. 1,2,3 lub w okolicznościach, o których mowa w ww.
pkt. 4 w terminie 3 miesięcy od tego dnia uzupełnią te umowy o informacje, o
których mowa w art. 29 § 1(1) czyli o informację o celu lub okolicznościach zawarcia
umowy obiektywnie uzasadniających
zawarcie takiej umowy.
Ponadto projekt wprowadza nowy obowiązek zawiadomienia właściwego
okręgowego inspektora pracy o zawarciu (przed dniem wejścia w życie ustawy)
umowy o pracę na czas dłuższy niż 33 miesiące z powodu obiektywnych przyczyn
leżących po jego stronie, wraz ze wskazaniem przyczyn jej zawarcia - w terminie
5 dni roboczych od dnia uzupełnienia umowy o pracę o informacje o przyczynach
zawarcia tej umowy.
Projekt określa istotna zmianę dotyczącą długości okresów wypowiedzenia
umów terminowych. Projekt bowiem zakłada, że umowa o pracę na czas określony, oraz
umowa o pracę na czas nieokreślony będzie mogła być wypowiedziana przez
pracodawcę z zachowaniem ustawowo określonego okresu wypowiedzenia. Okresu wypowiedzenia,
którego długość w obu przypadkach będzie taka sama i będzie zależała od okresu
zatrudnienia u danego pracodawcy.
Okres
wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony i umowy o pracę
zawartej na czas określony jest uzależniony od okresu zatrudnienia u danego
pracodawcy i
wynosi:
1) 2 tygodnie,
jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy,
2) 1 miesiąc, jeżeli
pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy,
3) 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co
najmniej 3 lata.
Projekt zakłada także, iż pracodawca uzyska możliwość jednostronnego
zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie trwającego już wypowiedzenia
umowy o pracę, niezależnie od jej rodzaju z zachowaniem jednak dla takiego pracownika
prawa do wynagrodzenia jakie by otrzymał, gdyby pracował
Z uwagi jednak na charakter projektowanych zmian ustawodawca uwzględnił w
projekcie także przepisy przejściowej. Według tych regulacji, do umów o pracę
zawartych na czas wykonania określonej pracy, trwających w dniu wejścia w życie
ustawy, będzie się stosowało dotychczasowe przepisy, do umów o pracę zawartych
na czas określony, trwających w dniu wejścia w życie ustawy będzie się stosować
dotychczasowe przepisy, jeżeli przed tym dniem umowy te zostały wypowiedziane,
do umów o pracę na czas określony trwających w dniu wejścia w życie ustawy będzie
się stosować nowe przepisy w zakresie dopuszczalnego czasu trwania umowy (umów)
na czas określony oraz dopuszczalnej liczby takich umów. Do 33-miesięcznego
okresu zatrudnienia wliczany będzie bowiem okres zatrudnienia na podstawie
umowy o pracę na czas określony przypadający od dnia wejścia w życie ustawy.
Jeżeli dopuszczalny 33-miesięczny okres zatrudnienia na podstawie umowy (umów)
na czas określony, liczony od dnia wejścia w życie ustawy, zostanie
przekroczony - umowa będzie uważana za zawartą na czas nieokreślony. Umowa o
pracę na czas określony trwająca w dniu wejścia w życie ustawy będzie także
traktowana jako pierwsza z dopuszczalnego limitu trzech takich umów.
Zwrócić należy uwagę na fakt, iż powyższych mechanizmów nie będzie się
stosowało względem pracowników szczególnie chronionych. Oznacza to, iż w
sytuacji kiedy nastąpi rozwiązanie umowy o pracę na czas określony zawartej z
pracownikiem szczególnie chronionym jednak przed wejściem w życie projektowanej
ustawy a będzie przypadać ono po upływie 33 miesięcy od tego dnia, to taka
umowa o pracę rozwiąże się z upływem okresu, na jaki została zawarta,
Jeśli chodzi o okres zatrudnienia u danego pracodawcy, od jakiego zależeć
będzie długość okresu wypowiedzenia, to okres ten obejmuje także okresy
zatrudnienia u tego pracodawcy przypadające przed dniem wejścia w życie
nowelizacji z zastrzeżeniem jednak, iż w przypadku umowy o pracę zawartej na
czas określony, trwającej w dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej oraz
zawartej począwszy od tego dnia - uwzględnia się tylko okres zatrudnienia u
danego pracodawcy począwszy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Natomiast co istotne, do postępowań dotyczących odwołania od wypowiedzenia
umowy o pracę, rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia oraz wygaśnięcia
umowy o pracę, jeżeli umowy te zostały wypowiedziane, rozwiązane bez
wypowiedzenia albo wygasły przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej,
będzie się stosować dotychczasowe przepisy.
wspaniale! ciekawe co znowu się zmieni, mam nadzieję że nic na gorsze! dziękuję że dzielisz się nowinkami!
OdpowiedzUsuń