Zgodnie z brzmieniem art. 30 ust 2(1) Ustawy z dnia 23 maja 1991 r., o związkach zawodowych (t.j. Dz.U z 2001 r., Nr 79, poz. 854 ze. zm.) w indywidualnych sprawach ze stosunku pracy, w których przepisy prawa pracy zobowiązują pracodawcę do współdziałania z zakładową organizacją związkową, pracodawca jest zobowiązany zwrócić się do tej organizacji o informację o pracownikach korzystających z jej obrony, zgodnie z przepisami art. 30 ust 1 i 2 ww. Ustawy. Oznacza to, że pracodawca zobligowany jest do realizacji nałożonego przez ustawodawcę na niego obowiązku w zakresie pozyskania informacji o pracownikach objętych ochroną związkową każdorazowo i zawsze w odniesieniu do konkretnego pracownika. W konsekwencji oznacza to, iż zapytanie winno odnosić się do tego pracownika, w odniesieniu do którego pracodawca zamierza podjąć konkretne współdziałanie ze związkami zawodowymi. Procedura tworzenia bądź też aktualizowania wykazu osób będących członkami związku, jak również osób objętych obroną ich praw i interesów wobec pracodawcy, realizowana powinna być, jako procedura wewnątrzzwiązkowa, mająca służyć usprawnieniu pracy związku.
Blog o prawie pracy "prawo w pracy - praca w prawie" tematycznie poświęcony został zagadnieniom i problematyce związanej ze stosowaniem w praktyce przepisów prawa pracy. Przedstawiam w nim szereg przykładów stanów faktycznych obrazujących zagadnienia związane ze stosowaniem norm prawa pracy w praktyce, zarówno od strony pracownika, jak i pracodawcy czy związków zawodowych. Zapraszam wszystkich zainteresowanych do lektury
29 marca 2015
Konsultacja związkowa zwolnienia a listy imienne związkowców
Kodeks Pracy - zagadnienia cz. 11
Mając
na uwadze konieczność ochrony pracownika, jako potencjalnie
słabszej strony stosunku pracy, ustawodawca wprowadził do porządku
prawnego system przepisów ograniczających dopuszczalność
wypowiadania umów o prace przez pracodawców, wprowadził tzw. normy
gwarantujące trwałość stosunku pracy. Ograniczenia te składają
się na:
-
powszechną
-
szczególną
ochronę
pracowników przed wypowiadaniem umów o pracę.
Ochrona
powszechna:
Odnosi
się ona do ogółu pracowników, obejmuje ona ocenę zasadności
dokonywania wypowiedzenia oraz obejmuje mechanizm związkowej
kontroli wypowiedzeń.
Ochrona
szczególna:
Odnosi
się ona do pracowników znajdujących się w ściśle określonych,
szczególnych sytuacjach, osobistych, życiowych, zawodowych,
pełnione funkcje społeczne lub państwowe, uzasadniających czasowe
obowiązywanie ograniczenia prawa do wypowiedzenia im umowy o pracę.
Ochrona ta sprowadza się do tego, iż przepisy w ogóle zakazują
rozwiązania umowy o pracę bądź możliwość wypowiedzenia
uzależniają od uzyskania zgody wskazanego organu.
Należy
zasygnalizować iż normy ograniczające swobodę rozwiązywania umów
o pracę odnoszą się w szczególności do pracodawców, pracownicy
zachowują tutaj autonomię woli w zakresie podejmowania takowych
rozstrzygnięć.
Kodeks Pracy - zagadnienia cz. 12
Ochrona pracownika
W myśl art. 41 kodeksu pracy, okres sprawowania opieki nad innym niż dziecko chorym członkiem rodziny jest okresem usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Ograniczenie tej zasady tylko do okresu pobierania zasiłku opiekuńczego z powodu sprawowania opieki nad dzieckiem powodowałoby zatem zawężenie pojęcia "usprawiedliwiona nieobecność w pracy".
W myśl art. 41 kodeksu pracy, okres sprawowania opieki nad innym niż dziecko chorym członkiem rodziny jest okresem usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Ograniczenie tej zasady tylko do okresu pobierania zasiłku opiekuńczego z powodu sprawowania opieki nad dzieckiem powodowałoby zatem zawężenie pojęcia "usprawiedliwiona nieobecność w pracy".
Zmiany Kodeksu Pracy - 2015 rok
Szykują się
kolejne zmiany kodeksie pracy w 2015 r.
Jak podaje Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
przygotowany został 20 października 2014 r. kolejny już projekt nowelizacji
Kodeksu pracy tym razem mający na celu wprowadzenie w życie regulacji z
założenia ograniczających nieuzasadnione wykorzystywanie umów o pracę na czas
określony. Planowane zmiany mają zacząć obowiązywać po 6 miesiącach od dnia
ogłoszenia ustawy nowelizującej w Dzienniku Ustaw, zatem najprawdopodobniej w
2015 roku.
Do podstawowych zmian zaliczymy zatem:
1) ograniczenie rodzajów umów o pracę do trzech;
2) doprecyzowanie specyfiki umowy o pracę na okres
próbny;
3) wprowadzenie mechanizmu limitowania ilości
zawieranych umów terminowych;
4) uzależnienie długości okresu wypowiedzenia umowy o
pracę zawartej na czas określony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy,
analogicznie jak w przypadku umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony;
5) umożliwienie pracodawcy jednostronnego zwolnienia
pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia z zachowaniem
prawa do wynagrodzenia.
Wskazać należy, iż zapisy projektu przewidują
rezygnację z umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy. W konsekwencji
oznacza powyższe iż w kodeksie pracy pozostaną już tylko trzy rodzaje umów
możliwych do zawierania z pracownikami:
- umowa o
pracę na czas nieokreślony
- umowa o
pracę na czas określony
- umowa na
okres próbny.
23 czerwca 2014
Świadczenie urlopowe to co innego niż "wczoasy pod gruszą"
Dodatkowe środki na wypoczynek – czyli wczasy pod
gruszą albo świadczenie urlopowe
Zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 Ustawy
z 04 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych [Dz.U. z 2012 r.,
Nr 592 j.t.] przepisy określają zasady tworzenia przez pracodawców zakładowych
funduszy świadczeń socjalnych i zasady gospodarowania środkami takich funduszy,
z których środki przeznaczane są na finansowanie działalności socjalnej
organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z funduszu, na
dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz na tworzenie zakładowych
żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania
przedszkolnego. Nadmienić należy, iż działalność socjalna zgodnie z przyjętym zakresem
znaczeniowym w ww. Ustawie oznacza - usługi świadczone przez pracodawców na
rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej,
sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych,
sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych
formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej
lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na
warunkach określonych umową. Widzimy
zatem, iż środki zgromadzone na rachunku ZFŚS są to środki, które z natury
rzeczy mogą być rozdysponowywane na warunkach określonych w ww. Ustawie oraz w
oparciu o zapisy regulaminowe na cele związane m.in. z wypoczynkiem uprawnionych.
Pamiętać jednak należy o tym, iż podstawową zasadą decydującą o przyznawaniu
środków z ZFŚS jest zasada ujęta w treści zapisu art. 8 ust. 1 ww.
Ustawy, zgodnie z którą przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość
dopłat z funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej
osoby uprawnionej do korzystania z funduszu.
Alternatywą dla pracowników może być
skorzystanie ze wsparcia finansowego udzielanego w formie świadczenia
urlopowego. Różnica na którą warto tutaj zwrócić uwagę ujawnia się w tym, iż o
ile świadczenia socjalne z funduszu nie mają charakteru roszczeniowego o tyle uprawnionemu pracownikowi przysługuje
roszczenie o wypłatę świadczenia urlopowego.
Świadczenie urlopowe,
wypłaca pracodawca raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu w danym roku
kalendarzowym z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni
kalendarzowych. Wypłata świadczenia urlopowego następuje nie później niż w
ostatnim dniu poprzedzającym rozpoczęcie urlopu wypoczynkowego. Oznacza
to, iż pracodawcy, którzy nie zrezygnowali z wypłacania świadczenia
urlopowego zachowując tryb określony w Ustawie o ZFŚS są zobligowani
bezwzględnie do wypłacania świadczenia na rzecz pracowników oczywiści po
spełnieniu przez nich ustawowo określonych przesłanek.
Reasumując zatem uprawnieni do świadczeń
z ZFŚS mogą ubiegać się o określone regulaminem formy wsparcia związane z
organizacją wypoczynku a w przypadku tych pracowników, gdzie nie został
utworzony ZFŚS i nie odstąpiono od wypłaty świadczenia urlopowego, pracownicy
mogą po spełnieniu ustawowych przesłanek ubiegać się o wypłatę należnego im
świadczenia urlopowego.
Subskrybuj:
Posty (Atom)