Zmiana podmiotowej
strony stosunku pracy.
W obecnym
wydaniu zajmiemy się zagadnieniem, istotnym i mającym kluczowe znaczenie dla
sytuacji faktycznej i prawnej pracowników zatrudnionych u pracodawców, których
struktury organizacyjne ulegają przemianom. Mówić bowiem będziemy o treści
zapisów art. 23(1) k.p. oraz nierozerwalnie z nim związanym art. 26(1) Ustawy o
związkach zawodowych. Tematem zatem naszych rozważań będą szeroko rozumiana
kwestia przejścia zakładu pracy lub jego części przez nowego pracodawcę.
Podstawa prawna
Zgodnie z art
art. 23(1) § 1 k.p. w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego
pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy,
z zastrzeżeniem przepisów art. 23(1) § 5 k.p.
Analizując zatem
treść zacytowanego przepisu, wyróżnić możemy nw. jego elementy składowe, które
wymagają rozwinięcia:
-
przejście
zakładu prac, części zakładu pracy,
-
przejście
na innego pracodawcę,
-
staje
się z mowy prawa stroną dotychczasowych stosunków pracy.
Przejście
zakładu pracy, części zakładu pracy
Pod tym zwrotem
kryje się istota omawianej regulacji. Pierwotnie, w doktrynie dominował pogląd,
iż przejęcie zakładu pracy dotyczy tylko i wyłącznie definicji zakładu, jako
zespołu środków materialnych i osobowych, składających się na zorganizowaną
całość. Jednak z czasem pogląd ten uległ zmianie i obecnie uznaje się, iż
przejścia zakładu pracy nie można utożsamiać wyłącznie z majątkiem, a może o
tym świadczyć także przejęcie zadań pracodawcy. Zmiana powyższa podyktowana
została bogatą praktyką i różnorodnością stanów faktycznych. W doktrynie
obowiązuje pogląd, iż od zakładu pracy należy odróżnić część zakładu pracy,
która może stanowić samodzielny przedmiot przejścia na innego nowego
pracodawcę. Pojęcie to oznacza taki zespół składników zakładu pracy, który sam
w sobie daje możliwość zatrudniania pracowników, mogąc stanowić odrębną
placówkę zatrudnienia. Pod pojęciem "przejścia zakładu pracy na innego
pracodawcę" rozumie się wszystkie zmiany organizacyjno-prawne po stronie
pracodawcy, możliwe do przeprowadzenia w świetle przepisów prawa cywilnego, w
wyniku których powstaje nowy pracodawca. Będzie to między innymi
przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego w wyniku prywatyzacji
bezpośredniej - takiej jak sprzedaż, wniesienie w formie aportu części
przedsiębiorstwa do spółki z o.o. lub spółki akcyjnej, oddanie w leasing lub
dzierżawę, a także sprzedaż, podział, połączenie lub przejęcie innych podmiotów
prawnych, np. spółki z o.o. [Jelińska U., Artykuł Sł.Pracow. 2000/7/20]
Przejście na
innego pracodawcę
Nie można mówić
o przejściu zakładu pracy na nowego pracodawcę, w przypadku takiego
przekształcenia zakładu pracy, w wyniku którego następuje jedynie zmiana
własnościowa, a nie podmiotowa, czyli nie powstaje nowy pracodawca, a jedynie
zmienia się właściciel zakładu pracy.
Wstąpienie z mocy
prawa w miejsce dotychczasowego
pracodawcy jako strona stosunków pracy
Omawiana
regulacja wywołuje skutek z mocy samego prawa z chwilą, w której dochodzi do
przejęcia zakładu pracy rozumianego jako fakt. Co istotne wola pracowników nie
ma tu żadnego znaczenia decydującego, z zastrzeżeniem jednak, że mogą rozwiązać
stosunek pracy za uprzedzeniem. Ponadto zwrócić należy uwagę na fakt, iż
przepis ma charakter normy bezwzględnie obowiązującej (ius cogens). Kontynuacja
stosunku pracy z nowym pracodawcą na poprzednich warunkach następuje nawet
wtedy, gdy strona przekazująca zakład i strona przejmująca go umówiły się
inaczej. Oznacza to, iż nie można w szczególności wyłączyć stosowania tego
przepisu umową cywilnoprawną. Wstąpienie w miejsce dotychczasowego pracodawcy
oznacza przejęcie przez nowego pracodawcę wszystkich zarówno majątkowych, jak i
niemajątkowych praw i obowiązków ze stosunku pracy. Co znaczące z punktu
widzenia proceduralnego, po stronie pracodawcy nie powstaje obowiązek zawarcia
nowych umów o pracę z przejętymi pracownikami. Zatem obie strony stosunku pracy
związane są postanowieniami treści dotychczasowego stosunku pracy. Przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę
powoduje, że ten przejmuje wszystkich przekazywanych pracowników. Podlegają oni
bez przerwy ubezpieczeniom społecznym.
Warunki
konieczne do spełnienia aby doszło do transferu
Warunki jakie
muszą być spełnione, aby skutek wynikający z omawianej regulacji mógł zaistnieć
tj: stosunek pracy musi istnieć w dniu przejęcia, albowiem nie dochodzi do
przejęcia, jeśli stosunek pracy został uprzednio rozwiązany, warto zaznaczyć,
iż nie ma znaczenia czy pracownik
świadczył pracę faktycznie, jeśli w chwili przejęcia pracownik pozostawał w
okresie wypowiedzenia również przechodzi pod nowego pracodawcę.
Inna podstawa
stosunku pracy niż umowa o pracę
Odmienną jest
jednak sytuacja osób wykonujących pracę na innej podstawie niż umowa o pracę. Przypomnijmy stosunek pracy powstaje na mocy:
umowy o pracę, powołania, wyboru,
mianowania, spółdzielczej umowy o pracę. Pracodawca zatem wstępuje w stosunki
pracy wszystkich pracowników bez względu na podstawę jego powstania, jednak w
stosunku do pracowników zatrudnionych na innej podstawie niż umowa o pracę,
nowy pracodawca ma obowiązek zaproponowania im nowych warunków zatrudnienia.
Zgodnie z
regulacją kodeksową pracodawca, z dniem przejęcia zakładu pracy lub jego
części, jest obowiązany zaproponować nowe warunki pracy i płacy pracownikom
świadczącym dotychczas pracę na innej podstawie niż umowa o pracę oraz wskazać
termin, nie krótszy niż 7 dni, do którego pracownicy mogą złożyć oświadczenie o
przyjęciu lub odmowie przyjęcia proponowanych warunków. W razie nieuzgodnienia
nowych warunków pracy i płacy dotychczasowy stosunek pracy rozwiązuje się z upływem
okresu równego okresowi wypowiedzenia, liczonego od dnia, w którym pracownik
złożył oświadczenie o odmowie przyjęcia proponowanych warunków, lub od dnia, do
którego mógł złożyć takie oświadczenie. Rozwiązanie stosunku pracy w tym trybie
powoduje dla pracownika skutki, jakie przepisy prawa pracy wiążą z rozwiązaniem
stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.
Gwarancje
wynikające z zastosowania art. 23(1) k.p.
W praktyce
często powstaje szereg kontrowersji w zakresie rozumienia skutków, jakie wywołuje
omawiana regulacja. Z całą stanowczością stwierdzić należy, iż przepis art.
23(1) k.p. stanowi jedynie gwarancję ciągłości zatrudnienia tj. wejścia w
miejsce dotychczasowego pracodawcy nowego podmiotu. Oznacza to, iż gwarantuje
powyższa regulacja jedynie kontynuację zatrudnienia na dzień przejścia.
W zależności
jednak od okoliczności stanu faktycznego wyróżnić możemy sytuacje, w której
pracownicy w chwili przekazania objęci są postanowieniami regulaminu
wynagradzania i sytuację w jakiej pracownicy w chwili przekazania objęci są
postanowieniami układu zbiorowego pracy.
W pierwszym
przypadku, kiedy pracownicy objęci są postanowieniami regulaminu wynagradzania,
przepisy prawa pracy same w sobie nie nakładają na nowego pracodawcę obowiązku
respektowania tych regulacji po dniu przejęcia pracowników. Oznacza to, iż
obowiązują normalne zasady w zakresie dokonywania zmian warunków zatrudnienia
pracowników tj. istnieje możliwość zmiany warunków pracy i/lub płacy w drodze
wypowiedzenia zmieniającego bądź też na mocy porozumienia stron już dnia
następnego po przejęciu pracowników.
W drugim
przypadku, kiedy to pracownicy objęci są postanowieniami układu zbiorowego
pracy, w grę wejdzie zapis art. 241(8) k.p. zgodnie z którym w okresie jednego
roku od dnia przejęcia pracowników przez nowego pracodawcę na zasadach
określonych w art. 23(1) k.p. stosuje się do nich postanowienia układu, którym
byli objęci przed przejęciem. Pracodawca może stosować do tych pracowników
korzystniejsze warunki niż wynikające z dotychczasowego układu. Po upływie
okresu stosowania postanowień dotychczasowego układu wynikające z tego układu
warunki umów o pracę lub innych aktów stanowiących podstawę nawiązania stosunku
pracy stosuje się do upływu okresu wypowiedzenia tych warunków. W tym miejscu
jedynie zasygnalizujemy, iż takie wypowiedzenie warunków pracy i/lub płący
podlega ocenie sądowej z punktu widzenia zasadności jego dokonywania przez
pracodawcę.
Przepisy prawa
jednak dają możliwość wypracowania rozwiązań, które umożliwiają rozszerzenie zakresu
gwarancji, jakie obowiązywać będą w związku z przekazaniem zakładu pracy na
nowego pracodawcę w trybie art. 23(1) k.p., o czym w dalszej części
opracowania.
Obowiązek
informacyjny
Przepisy prawa
nakładają również na pracodawców między którymi odbywa się transfer, obowiązek
realizacji obligatoryjnego trybu informacyjnego. W zależności od tego, czy u
pracodawców funkcjonują organizacje związkowe, czy też nie - obowiązek ten
przybiera inny wymiar.
Jeżeli u
pracodawców, nie działają zakładowe organizacje związkowe, dotychczasowy i nowy
pracodawca informują na piśmie swoich pracowników o przewidywanym terminie
przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, jego przyczynach,
prawnych, ekonomicznych oraz socjalnych skutkach dla pracowników, a także
zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia pracowników, w
szczególności warunków pracy, płacy i przekwalifikowania; przekazanie
informacji powinno nastąpić co najmniej na 30 dni przed przewidywanym terminem
przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę. Pracownik, który
poniósł szkodę z racji nieotrzymania odpowiedniej informacji we właściwym
czasie, może dochodzić jej naprawienia na zasadach ogólnych przewidzianych w
kodeksie cywilnym.
W sytuacji,
kiedy to u pracodawców funkcjonują organizacje związkowe, zgodnie z treścią
zapisu art. 26(1) Ustawy o związkach zawodowych w razie przejścia zakładu pracy
lub jego części na nowego pracodawcę, dotychczasowy i nowy pracodawca są
obowiązani do poinformowania na piśmie działających u każdego z nich
zakładowych organizacji związkowych o przewidywanym terminie tego przejścia,
jego przyczynach, prawnych, ekonomicznych oraz socjalnych skutkach dla swoich
pracowników, a także zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia
tych pracowników, w szczególności warunków pracy, płacy i przekwalifikowania.
Informacje taką dotychczasowy i nowy pracodawca są obowiązani przekazać co
najmniej na 30 dni przed przewidywanym terminem przejścia zakładu pracy lub
jego części. Termin ten nie może zostać skrócony. Może jednak zostać wydłużony,
tj. informacja może zostać organizacjom przekazana wcześniej. Przy wielości
organizacji związkowych data poinformowania ostatniej organizacji ma znaczenie.
Zgodnie z doktryną każdy z pracodawców realizuje ciążący na nim obowiązek
informacyjny odrębnie, niezależnie od siebie.
Warto nadmienić iż tryb informacyjno-konsultacyjny jaki został określony
ma dla nowego i starego pracodawcy charakter obligatoryjny. Co skutkuje
powstaniem obowiązku u obu pracodawców poinformowania działających u nich
organizacji związkowych zgodnie z treścią przepisu. Podkreślenia wymaga tutaj
fakt, iż dotyczy to nie tylko organizacji działających w przejmowanym
zakładzie, odnosi się ów obowiązek także do organizacji funkcjonujących w
strukturach nowego pracodawcy. Bezapelacyjnie bowiem transfer zakładu pracy
rzutować może na warunki pracy pracowników dotychczas zatrudnionych u podmiotu
przejmującego. Jeśli mamy do czynienia z sytuacją wielości organizacji
związkowych, każda z nich powinna zostać poinformowana oddzielnie. Pisemna
informacja powinna zawierać: określenie przewidywanego terminu transferu,
przyczyny przejścia, prawne, ekonomiczne i socjalne skutki przejścia,
zamierzone działania pracodawcy (pracodawców) dotyczące warunków zatrudnienia,
w szczególności warunków pracy, płacy i przekwalifikowania. Informacje to
powinny być przygotowane w sposób rzetelny i powinny być zgodne z prawdą.
Należy
nadmienić, iż w polskim prawie pracy wprowadzona została sankcja za niedopełnienie
obowiązków wynikających z treści zapisów art. 26(1) Ustawy o związkach
zawodowych. Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt. 4) Ustawy o związkach zawodowych,
kto w związku z zajmowanym stanowiskiem
lub pełnioną funkcją nie dopełnia obowiązków określonych w art. 26(1), 33(1) i
34(1) podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.
Porozumienie
gwarancyjne
Jeżeli
dotychczasowy lub nowy pracodawca zamierza podjąć działania dotyczące warunków
zatrudnienia pracowników, jest obowiązany do podjęcia negocjacji z zakładowymi
organizacjami związkowymi w celu zawarcia porozumienia w tym zakresie, w
terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia przekazania informacji o tych
działaniach. Przewidziane w zapisie art. 26(1) ust. 3 Ustawy o związkach
zawodowych negocjacje są obligatoryjne, przepis obliguje pracodawców do ich
podjęcia i prowadzenia na żądanie związków zawodowych, jeżeli zamierza on
podjąć działania dotyczące warunków zatrudnienia pracowników. Nie ma przeszkód
aby rokowania prowadzone były trójstronnie przy udziale obu zainteresowanych
pracodawców. Rokowania podejmowane są w celu, jakim jest zawarcie porozumienia.
Powinno ono swą treścią określać warunki zatrudnienia w związku z przejściem
całości bądź części zakłady pracy na nowego pracodawcę. W praktyce tego rodzaju
porozumienia zawierane były w okoliczności przekształceń własnościowych i
nosiły nazwę „pakietów socjalnych”. Z reguły zawierają one systemy gwarancji
chroniących pracowników przed utratą zatrudnienia, preferencje finansowe dla
pracowników, porozumienia mogą określać również ponadustawowe standardy w
zakresie świadczeń pracowniczych. Warto podkreślić, co istotne, iż porozumienie
zawarte w oparciu o zapis cytowanego artykułu,
ma przymiot „innego” porozumienia zbiorowego opartego na ustawie.
Prowadzi to w konsekwencji do tego, iż zawarte w treści porozumienia
uprawnienia pracownicze o charakterze indywidualnym mają charakter roszczeniowy
i mogą być skutecznie dochodzone na drodze postępowania sądowego. Jak określa
przepis porozumienie powinno zostać zawarte w terminie nie dłuższym niż 30 dni
od dnia przekazania informacji organizacjom związkowym. W sytuacji wystąpienia
stanu faktycznego, przejawiającego się w braku możliwości zawarcia porozumienia
na skutek nieosiągnięcia konsensusu pomiędzy stronami prowadzącymi rokowania,
zarówno dotychczasowy jak i nowy pracodawca, samodzielnie podejmują działania w
sprawach dotyczących warunków zatrudnienia. Jednak zgodnie z treścią art.
26(1)ust. 4 pracodawcy są związani w swych działaniach ustaleniami, jakie
poczynione zostały na etapie rokowań, pomimo, że do finalnego porozumienia nie
doszło.
Odpowiedzialność
za zobowiązania
Zgodnie z art.
23(1) § 2 k.p. za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy, powstałe przed
przejściem części zakładu pracy na innego pracodawcę, dotychczasowy i nowy
pracodawca odpowiadają solidarnie. Należy zwrócić uwagę na stację opisaną ww.
przepisem, albowiem odnosi się ona tylko i wyłącznie do stanu faktycznego w
którym to dochodzi do przejścia jedynie części zakładu pracy na nowego
pracodawcę, albowiem tylko w takim przypadku możliwa jest do zastosowania
konstrukcja odpowiedzialności solidarnej, albowiem dotychczasowy pracodawca
nadal funkcjonuje.
Rozwiązanie
stosunku pracy z uwagi na brak chęci pracy pod nowym podmiotem
Podkreślenia
wymaga, iż przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę nie
może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę stosunku
pracy. Mając na względzie fakt istotnych zmian, jakie niesie z sobą realizacja
przepisu art. 23(1) k.p. w praktyce ustawodawca wprowadził uproszczony tryb
rozwiązania stosunku pracy. W terminie 2 miesięcy od przejścia zakładu pracy
lub jego części na innego pracodawcę, pracownik może bez wypowiedzenia, za
siedmiodniowym uprzedzeniem, rozwiązać stosunek pracy. Rozwiązanie stosunku
pracy w tym trybie powoduje dla pracownika skutki, jakie przepisy prawa pracy
wiążą z rozwiązaniem stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.
Uproszczony tryb rozwiązania stosunku pracy, mający stanowić narzędzie w rękach
pracowników dla podejmowania przez nich decyzji. Pamiętać bowiem należy, iż nie
mają oni narzędzie prawnych dla „sprzeciwienia” się takiemu przejęciu. Pamiętać
trzeba o zawitym terminie 2 miesięcy, dla złożenia pisemnej informacji o
rozwiązaniu stosunku pracy za 7 dniowym uprzedzeniem. Skutki, takie jak
powstają po rozwiązaniu stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem. Z
ostrożności procesowej wskazać należy, iż niejednolite jest stanowisko co do
uprawnienia pracownika do przysługiwania mu roszczenia o wypłatę odprawy w
związku z rozwiązaniem jego umowy o pracę. Funkcjonuje pogląd, iż rozwiązanie
stosunku pracy w trybie art. 23(1) § 4 k.p. nie uprawnia do nabycia odprawy
pieniężnej, o której mowa w art. 8 ustawy z 2003 r. o szczególnych zasadach
rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących
pracowników, chyba że przyczyną rozwiązania stosunku pracy była poważna zmiana
warunków pracy na niekorzyść pracownika.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Autor bloga zastrzega sobie prawo do modyfikacji / usunięcia treści komentarzy, jeśli mogą one naruszać prawo lub zasady współżycia społecznego.