3 czerwca 2013

Wezwanie do zwrotu środków - nieudane zakupy internetowe

Felerna transakcja przy sprzedaży internetowej:



…………….., dnia …………….r.

L.dz. ……………………



Konsument:   ……………………….                     
zam.: …………………
……………………….


Sprzedawca: ……………………….
                                                                                  ……………………….
……………………….
……………………….
NIP: ………………….
REGON: ……………..
                       

W E Z W A N I E   D O   Z A P Ł A T Y
(Monit ostateczny – przesądowy)

Pismem niniejszym działając w imieniu własnym wzywam do zwrotu środków pieniężnych w kwocie stanowiącej równowartość ………………….. (słownie: ……………………..) w nieprzekraczalnym terminie 3 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania.

Wpłaty dokonać należy bezpośrednio przelewem na wskazany poniżej rachunek bankowy prowadzony przez: ………………………………………………………………….

Z ostrożności procesowej podnoszę, iż w przypadku rozliczenia bezgotówkowego dopiero data dokonanie uznania na określonym rachunku bankowym  równoznaczne jest z uzyskaniem przez wierzyciela możności rozporządzania odnośną kwotą, to zaś tylko może być uznane za równoważne z „otrzymaniem” należności. (Wyrok Sądu Najwyższego z 12 lipca 1996 r., II CRN 79/96).

Jednocześnie wskazuję, iż w przypadku braku spełnienia ww. świadczenia                      w określonym nieprzekraczalnym terminie sprawa skierowana zostanie na drogę postępowania sądowego a następnie egzekucyjnego. Wpłynie to na wzrost kwoty finalnej należnej do zwrotu. Powyższe stanowić będzie jednoznacznie o powstaniu uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa o jakim mowa w treści przepisu zawartego                         w art. 286 k.k., co stanowić będzie uzasadnienie dla złożenia stosownego zawiadomienia              w trybie art. 303 k.p. odnośnym organom. Z uwagi na fakt, iż transakcja zawarta została ze mną, jako konsumentem, dalsze utrzymywanie się obecnego stanu faktycznego stanowić będzie również uzasadnienie dla poinformowania o niej właściwego Rzecznika Praw Konsumenta. 



Uzasadnienie

Dnia ………………. r., korzystając z elektronicznych środków przekazu, zawarta została umowa sprzedaży z wykorzystaniem platformy sklepowej www.runmedia.pl Po stosownej rejestracji w serwisie sklepowy, złożeniu zamówienia, sprzedawca wystawił na moją rzecz Fakturę Pro Forma będącą jednocześnie potwierdzeniem zawarcia umowy, jak               i podstawą dla uiszczenia płatności tytułem pokrycia kosztów zamówienia na jego rzecz.

W związku z faktem upływu terminów określonym treścią stosownego regulaminu serwisu internetowego, do sprzedawcy skierowana została korespondencja e-mail, z wnioskiem o zwrot ww. kwoty zakupu. Termin określony treścią ww. korespondencji upłynął dnia …………………..r. Do zwrotu kwoty nie doszło, jak również przedmiotowe zamówienie nie zostało zrealizowane. Powagi sprawie dodaje fakt, iż w analogicznej sytuacji znaleźli się również inni konsumenci – klienci, na co wskazują liczne wpisy dokonywane przez nich w ramach forów internetowych.

W takich okolicznościach stanu faktycznego wniosek niniejszy uznać należy za w pełni celowy i uzasadniony.

Pismo niniejsze kieruje się bezpośrednio listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Otrzymują:
1.       Adresat
2.       a/a




31 maja 2013

Choroba pracownika a zwolnienie z pracy

Choroba pracownika a zwolnienie z pracy
Zgodnie z art. 41 Kodeksu pracy pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę w czasie urlopu pracownika, a także w czasie innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy (np. choroby), jeżeli nie upłynął jeszcze okres uprawniający do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia.
Wskazać należy, iż zgodnie z ww. regulacją pracownik pozostaje pod ochroną przed wypowiedzeniem umowy o pracę przez cały okres zwolnienia lekarskiego, jeżeli nie upłynął jeszcze okres uprawniający do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia, przez co nie jest możliwe wręczenie mu wypowiedzenia nawet wtedy, gdy stawił się w miejscy wykonywania pracy, jednak celem doręczenia kolejnego zwolnienia, podczas gdy poprzednie zachowuje swoją ważność.

4 kwietnia 2013

Jak udzielić zaległego urlopu wypoczynkowego ? art 168 k.p.



Zgodnie z art. 168 k.p. urlopu niewykorzystanego w terminie ustalonym zgodnie z art. 163 k.p. należy pracownikowi udzielić najpóźniej do dnia 30 września następnego roku kalendarzowego; nie dotyczy to części urlopu udzielanego zgodnie z art. 1672 k.p.
Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Co istotne pracownik nie może zrzec się prawa do urlopu. Pomimo tego jednak w praktyce spotyka się różnego rodzaju formy „zamiany” urlopu wypoczynkowego na środki finansowe, często nazywany jest ten proceder „sprzedażą urlopu”. Pomimo tego, iż jest to zabronione de facto ma on miejsce, podobnie, jak wymuszanie na pracownikach składania wniosków o udzielenie urlopu bezpłatnego. 

1 kwietnia 2013

Zakup używanego samochodu - pułapki prawne art. 394 k.c.

Zakup używanego samochodu na wtórnym rynku, budzi szereg emocji. Rynek pełen jest różnego rodzaju ofert sprzedaży, mniej, bardziej atrakcyjnych. Pamiętać jednak należy, iż sam pojazd to nie wszystko, zasada ograniczonego zaufania wynikająca z przepisów ruchu drogowego, powinna mieć również zastosowanie przy zawieraniu umów sprzedaży. Konsekwencje bowiem braku troski o własne interesy w tym zakresie mogą dla nas okazać się katastrofalne. Postaram się przybliżyć tematykę problemu uwypuklając zagrożenia, jakie mogą wiązać się z transakcjami sprzedaży samochodów używanych. Z uwagi na charakter publikacji tekst ten wolny będzie od porad związanych z metodologią dokonywania oględzin powłoki lakierniczej auta, skupię się na aspektach prawnych związanych z transakcją kupna – sprzedaży.

Pierwsza podstawowa zasada – czytamy ze zrozumieniem
Zawierając umowę sprzedaży nie możemy naszych działań ograniczać tylko i wyłącznie do złożenia podpisu na ostatniej stronie umowy. Przed złożeniem oświadczenia woli, przed podpisaniem umowy powinniśmy oddać się lekturze tekstu umowy. W tym celu warto jest znaleźć kilka chwil wolnego czasu i spokoju, tak aby emocje związane z oględzinami pojazdu nie zasłoniły nam obrazu rzeczywistości. Pierwszą zatem zasadą jest, iż tekst umowy sprzedaży należy przeczytać i to przeczytać ze zrozumieniem. Lektura bowiem tej umowy może doprowadzić nas do szeregu pytań i wątpliwości, które należy wyjaśnić w rozmowie ze sprzedającym nanosząc stosowne poprawki do tekstu umowy, tak aby tekst był czytelny i jasny dla obu stron umowy. Czytając dokument należy zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów:

- jak została określona cena sprzedaży ?
- czy zastrzeżony został zadatek ?
- czy określono w treści umowy kary umowne ?
- jaka jest odpowiedzialność sprzedawcy ?
- kto sprzedaje pojazd ?

22 marca 2013

Nie koniecznie opłacalna reklama

Czytaj korespondencję, zanim dokonasz wpłaty
Do osób prowadzących działalność gospodarczą docierają różnego rodzaju oferty firm zewnętrznych: biur rachunkowych, portali reklamowych, firm hostingowych. Wydaje się, iż tego typu działania stały się już na tyle powszechne, iż nie powinny budzić kontrowersji.

W jednym jednak z przypadków, o jakim zostaliśmy poinformowani i poproszeni o dziennikarską interwencję, okazało się być inaczej. Wśród korespondencji przychodzącej na adres jednej z niewielkich częstochowskich firm znalazło się pismo, którego nadawcą jest Krajowy Rejestr Pracowników i Pracodawców Sp. z o.o. Pismo nie było opatrzone podpisem, fakt nadania tej korespondencji przez wspomniany wyżej podmiot zweryfikowaliśmy w ramach kontaktu z pracownikiem infolinii KRPiP.

Pobieżna lektura wspomnianego pisma prowadzić może niezbyt uważnych adresatów do wniosku, iż są oni zobligowani do uiszczenia na rzecz KRPiP określonej w piśmie kwoty, na co wskazuje zapis "(...) w związku z powyższym prosimy o uregulowanie opłaty w wysokości 115,00 zł, w nieprzekraczalnym terminie do (tutaj data)". Dla "ułatwienia" w piśmie znajduje się również już gotowy odcinek do wpłaty, na poczcie czy w banku, z wypełnionymi danymi wpłacającego i odbiorcy, jak również określający datę płatności.