Świadectwo
pracy po śmierci pracodawcy
Temat wydawałoby się nie
wymagający doprecyzowywania czy szczegółowego analizowania. W praktyce jednak
przysparzający szeregu problemów nie tylko pracodawcom ale również i
pracownikom, którzy znaleźli się w sytuacji, w jakiej to ich pracodawca
prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą nagle umiera.
Zasadniczo art. 63 k.p. reguluje skutki prawne
wygaśnięcia stosunków pracy pracowników na skutek zgonu ich pracodawcy. Jednak
regulacja ta jest niewystarczająca jeśli chodzi o konkretne szczególne stany faktyczne
np. nie określa podmiotu przejmującego obowiązki pracodawcy wobec pracowników,
w tym także w zakresie wydania świadectw pracy.
Zgodnie z regulacją ustanowioną w art. 63(2) § 1 i 3
Kodeksu pracy z dniem śmierci pracodawcy umowy o pracę z pracownikami wygasają.
Wyjątkiem jest sytuacja, w której to dochodzi do faktycznego przejęcia
pracownika przez nowego pracodawcę na zasadach określonych w art. 23(1) k.p.
Wówczas nie można mówić o wystąpieniu skutku w postaci wygaśnięcia stosunku
pracy, albowiem jest on kontynuowany bez przerwy „pod” nowym pracodawcą. Zatem
nowym pracodawcą są spadkobiercy, którzy kontynuują działalność zmarłego
pracodawcy. Jeśli zatem w chwili śmierci
pracodawca prowadził on przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55(1) kodeksu
cywilnego, to wchodzi ono w skład spadku po zmarłym pracodawcy. Co oznacza, iż na
skutek dziedziczenia spadkobiercy ci wstępują we wszystkie prawa i obowiązki
majątkowe związane z prowadzeniem tegoż przedsiębiorstwa. Skutkuje to
przejęciem pracowników przez nowego pracodawcę na zasadach określonych w art.
23(1) k.p., co oznacza, iż stosunki pracy nie wygasają. W ten sposób
wypowiedział się Sąd Najwyższy w Uchwale z dnia 22 lutego 1994 r. (I PZP 1/94,
OSNAPiUS z 1994 r. nr 2, poz. 23), podnosząc, iż w razie śmierci pracodawcy
prowadzącego działalność gospodarczą na podstawie wpisu w ewidencji takiej
działalności jego spadkobiercy wstępują w prawa i obowiązki pracodawcy w ramach
stosunków pracy z pracownikami zatrudnionymi przez zmarłego. Nie dotyczy to
sytuacji, w której w skład spadku nie wchodzi zakład pracy i w wyniku
dziedziczenia nie dochodzi do przejęcia zakładu pracy w całości lub części w
rozumieniu art. 23(1) § 2 k.p. - w takim to natomiast przypadku stosunki pracy
wygasają.
Zatem z wygaśnięciem stosunku pracy mieć będziemy do
czynienia w okolicznościach stanu faktycznego
wskazujących na to, iż praca osób zatrudnionych przez pracodawcę nie
była wykonywana w jednostce organizacyjnej, którą można by uznać za zakład
pracy w znaczeniu przedmiotowym. Tylko i wyłącznie bowiem brak tego czynnika
powoduje, iż nie dochodzi do dziedziczenia zakładu pracy przez co w wyniku
śmierci pracodawcy stosunki pracy faktycznie wygasają.
Analizują zagadnienie tematu warto pamiętać o treści
zapisu art. 300 k.p. jaki ustanowił zasadę, zgodnie z którą w sprawach
nieunormowanych przepisami prawa pracy do stosunku pracy stosuje się
odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego, jeżeli nie są one sprzeczne z zasadami
prawa pracy.Oznacza to, iż obowiązki zmarłego pracodawcy, jednak takiego, który
to nie zatrudniał pracowników w zakładzie pracy w ww. rozumieniu m.in. dotyczący
wydania świadectwa pracy, przechodzi na spadkobierców zgodnie z zasadami prawa
spadkowego.
Warto również przypomnieć, iż zgodnie z art. 3(1) § 2 k.p. w imieniu
pracodawcy, który jest osobą fizyczną, czynności w sprawach z zakresu prawa
pracy dokonywać może także jego pełnomocnik. Natomiast w świetle regulacji,
art. 101 § 2 k.c. takie pełnomocnictwo wygasa ze śmiercią pełnomocnika, z zastrzeżeniem jednak sytuacji, w której to w
samym pełnomocnictwie kwestia to została odmiennie uregulowana. W takich
okolicznościach, w razie niewygaśnięcia po śmierci pracodawcy pełnomocnictwa
osoby, która w jego imieniu podejmowała dotychczas czynności z zakresu prawa
pracy, to ona ma prawo po śmierci prowadzącego działalność gospodarczą do
wydania pracownikowi świadectwa pracy.
Pamiętać
ponadto należy, iż pracownicy których umowy wygasły z powodu śmierci
pracodawcy, mają prawo do odszkodowania, którego wysokość jest zróżnicowana. Według
z art. 63(2) § 3 k.p. wysokość odszkodowania odpowiada wysokości wynagrodzenia
za okres wypowiedzenia. Okresy wypowiedzenia są uzależnione od tzw. zakładowego
stażu pracy. Na przykład gdy staż trwa krócej niż sześć miesięcy, okres
wypowiedzenia wynosi dwa tygodnie, a gdy trwa co najmniej trzy lata – wynosi
trzy miesiące. Odszkodowanie przysługuje także zatrudnionym na czas określony i
na czas wykonywania określonej pracy. W ich przypadku odszkodowania ustala się
w wysokości wynagrodzenia za dwa tygodnie. Pamiętać przy tym należy, iż wysokość
tego odszkodowania oblicza się zgodnie z rozporządzeniem ministra pracy i polityki socjalnej z
29 maja 1996 r. (DzU nr 62, poz. 289 ze zm.). Co istotne do wypłaty odszkodowania są zobowiązani spadkobiercy, pod
warunkiem że przyjmą oni spadek.
Mogą wystąpić
także sytuacje, w których to pracownicy będą zainteresowani dokonaniem
ustalenia, że byli zatrudni u danego pracodawcy, również po śmierci pracodawcy.
Mają prawo do wystąpienia do sądu w trybie art. 189 kodeksu postępowania
cywilnego z powództwem o ustalenie istnienia stosunku pracy. W takich
okolicznościach przydatnymi mogą okazać się wszelkie dowody, dokumenty, np.
odcinki wypłat wynagrodzenia, zaświadczenia o regulowanych składkach Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych za pracowników, a nawet korespondencja z
przedsiębiorcą, warto jest również pamiętać o osobowych źródłach dowodowych tj.
o świadkach, którzy będą mogli potwierdzić powyższe.
Może jeszcze wystąpić
sytuacja, w której to nie ma spadkobierców ustawowych bądź też spadkobiercy Ci odrzucili
spadek, w ostatniej kolejności do dziedziczenia powołana jest gmina ostatniego
miejsca zamieszkania spadkodawcy lub, w dalszej kolejności, Skarb Państwa. Co
istotne podmioty te, jako zobowiązane do dziedziczenia nie mogą odrzucić
spadku, który przypadł im z ustawy, natomiast spadek uważany jest za przyjęty z
dobrodziejstwem inwentarza. Oznacza to, iż odpowiedzialność tych podmiotów za
zobowiązania spadkodawcy ulega ograniczeniu do wartości ustalonego w inwentarzu
stanu czynnego spadku. W ostateczności zatem może okazać się, iż to od gminy
ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy bądź od Skarbu Państwa pracownik
może dochodzić wypłaty należnego odszkodowania i wydania świadectwa pracy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Autor bloga zastrzega sobie prawo do modyfikacji / usunięcia treści komentarzy, jeśli mogą one naruszać prawo lub zasady współżycia społecznego.