Jak zaplanować wydatki z Zakładowego Funduszu
Świadczeń Socjalnych
Dziś zajmować będziemy się tematem związanym z zasadnością dokonywania analizy stanu finansowego Zakładowego Funduszu
Świadczeń Socjalnych. Nie tylko z uwagi na oczekiwania załogi, ale także pod kątem racjonalizacji
wydatków z Funduszu w kolejnym roku.
Mowa będzie o preliminarzu wydatków czyli tzw. planie
rzeczowo-finansowym Funduszu. Jest to dokument, który bardzo często stosowany
jest przy realizacji założeń polityki finansowej Funduszu. Niewątpliwie jest to
element ułatwiający w znaczącym stopniu nie tylko tworzenie Funduszu, ale i
zarządzanie jego środkami pieniężnymi. W swojej treści zawiera informacje o
szczegółowej kwocie przekazanych na rachunek ZFŚS puli środków, ale i określa
ich przeznaczenie. Daje możliwość sprawowania kontroli nad poprawnością wydatkowania
środków.
Podstawą do tworzenia preliminarza jest zapis w samym
regulaminie ZFŚS, sam plan powinien stać się do niego załącznikiem. Zatem
organizacje działające u pracodawców, u których regulamin ZFŚS nie zawiera
takiego obowiązku, mają możliwość wystąpienia do pracodawcy z wnioskiem o
dokonanie zmian w zapisach regulaminowych w tym zakresie.
Nie ulega wątpliwości, iż plan wydatków budowany jest
na bazie puli środków, w dyspozycji których jest Fundusz, z uwzględnieniem
danych statystycznych wykorzystania finansów w latach minionych, liczby i
profilu beneficjentów pomocy, z uwzględnieniem także realnych potrzeb
uprawnionych do korzystania ze wsparcia. Ideą bowiem jest, aby w jak
największym stopniu dopasować planowane wydatki do potrzeb pracowników.
Przykładowo w preliminarzu po stronie wpływów wpisać
należy: wysokość środków finansowych przekazanych z odpisu na fundusz, środki
niewykorzystane z minionych lat, które przeszły na kolejny rok, kwoty zwiększeń
wynikające z oprocentowania pożyczek mieszkaniowych, odsetki od kwoty
ulokowanej na rachunku bankowym i inne.
Po stronie zaplanowanych wydatków ująć należy
szacowane kwoty, które w skali kolejnego roku przeznaczone zostaną na
poszczególne formy pomocy. Technicznie dokonuje się tego poprzez określenie planowanych
sum w zestawieniu w osobnych pozycjach: kwoty niezbędne do zaspokojenia potrzeb
związanych z wypoczynkiem, kwoty przeznaczane na pożyczki, środki zaplanowane
do wydatkowania na świadczenia o charakterze sportowo-rekreacyjnym czy
kulturalno-oświatowym.
Rzeczą naturalną jest, iż preliminarz jest formą planu
i nie sposób z dokładnością aptekarską określić kwoty w zestawieniu. Dlatego
też jako załącznik do regulaminu ZFŚS ulegać może on w trakcie roku
kalendarzowego aktualizacjom, w trybie właściwym dla zmiany samego regulaminu,
tj. w uzgodnieniu z działającymi u pracodawcy organizacjami związkowymi.
Poniżej prezentujemy propozycje zapisów, jakie warto
wprowadzić do treści regulaminów ZFŚS, z myślą o ich uzupełnieniu o obowiązek
tworzenia i gospodarowania środkami Funduszu z uwzględnieniem zapisów
preliminarza wydatków:
- Podstawę gospodarowania Zakładowym Funduszem
Świadczeń Socjalnych stanowią przepisy Ustawy o zakładowym funduszu świadczeń
socjalnych, niniejszy regulamin oraz zatwierdzony preliminarz Funduszu (plan
rzeczowo-finansowy), opracowywany na każdy rok kalendarzowy i zatwierdzany w
ustalonym trybie
- Regulamin gospodarowania ZFŚS, jego wszelkie zmiany
oraz coroczny preliminarz i zmiany w preliminarzu wymagają uzgodnienia z
organizacjami związkowymi działającymi u pracodawcy. Preliminarz Funduszu na
rok kalendarzowy jest załącznikiem do niniejszego regulaminu.
Preliminarz wydatków opiera się na założonym zgodnie z ustawą odpisie na fundusz. Pracodawca na 2014 chce założyć fundusz na podstawie ustawy o ZFŚS z 1986 r,tzn z podziałem na f.socjalny i mieszkaniowy. Czy może skoro ustawa uchylona?
OdpowiedzUsuń