Związek zawodowy to organizacja społeczna, która zrzesza
ludzi pracy. Jest on przede wszystkim dobrowolną formą samorealizacji i
samoorganizacji ludzi pracy, jaka wytworzyła się i funkcjonuje w
społeczeństwach państw cywilizowanych.
Art. 1 Ustawy z 23 maja 1991 r., o związkach zawodowych
1. Związek zawodowy jest dobrowolną i samorządną organizacją
ludzi pracy, powołaną do reprezentowania i obrony ich praw, interesów
zawodowych i socjalnych.
2. Związek zawodowy jest niezależny w swojej działalności
statutowej od pracodawców, administracji państwowej i samorządu terytorialnego
oraz od innych organizacji.
3. Organy państwowe, samorządu terytorialnego i pracodawcy
obowiązani są traktować jednakowo wszystkie związki zawodowe.
Strukturę związków określają wewnętrzne statuty, posiadają
one osobowość prawną, na szczeblu prawodawstwa kwestie związane z
funkcjonowaniem związków zawodowych reguluje wspomniana Ustawa o związkach
zawodowych oraz Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, która w art. 12 zapewnia
wolność tworzenia i działania związków. Zasada ta doznaje swojego
uszczegółowienia na gruncie art. 59 Konstytucji RP. Przepis ten określa
podstawowe wolności związkowe w stosunkach przemysłowych oraz określa ich
gwarancje.
Art. 59 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
1. Zapewnia się wolność zrzeszania się w związkach
zawodowych, organizacjach społeczno-zawodowych rolników oraz w organizacjach
pracodawców.
2. Związki zawodowe oraz pracodawcy i ich organizacje mają
prawo do rokowań, w szczególności w celu rozwiązywania sporów zbiorowych, oraz
do zawierania układów zbiorowych pracy i innych porozumień.
3. Związkom zawodowym przysługuje prawo do organizowania
strajków pracowniczych i innych form protestu w granicach określonych w
ustawie. Ze względu na dobro publiczne ustawa może ograniczyć prowadzenie
strajku lub zakazać go w odniesieniu do określonych kategorii pracowników lub w
określonych dziedzinach.
4. Zakres wolności zrzeszania się w związkach zawodowych i
organizacjach pracodawców oraz innych wolności związkowych może podlegać tylko
takim ograniczeniom ustawowym, jakie są dopuszczalne przez wiążące
Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowe.
Pomimo tego, iż w ujęciu konstytucyjnym wolność zrzeszania
się w organizacje związkowe traktowana jest jako ogólny wymiar wolności
zgromadzeń, co charakterystyczne jest dla Międzynarodowego Paktu Praw
Obywatelskich i Politycznych oraz Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, uznać
należy, iż ww. "polityczność" wolności do zrzeszania się nie stanowi
podstawy dla realizacji roli i zadań partii politycznych przez związki
zawodowe.
Uznać należy, iż Konstytucja statuuje dwie podstawowe
wolności związkowe: wolność tworzenia i wolność ich działania, czyli
samorządność i niezależność, doprecyzowane na gruncie ustawowym zapisem art. 1
ust 1 i 2 Ustawy o związkach zawodowych.
Samorządność
Istotą samorządności jest stworzenie warunków do takiego
funkcjonowania organizacji, iż samodzielnie określa ona swoje cele oraz
statuuje zasady swojego funkcjonowania.
Samorządność oznacza prawo do samodzielnego określania
programów działań, metodologii działań i założeń rezultatów, jak również
oznacza prawo do autonomicznego określania struktur wewnątrzzwiązkowych, zasad
reprezentacji, kształtowania statusu członków, możliwości i zasad zrzeszania
się w strukturach krajowych oraz międzynarodowych, zarządzania funduszami
organizacyjnymi. Powyższe znajduje również swoje umocowanie w zapisie Art. 3
ust. 1 Konwencji MOP Nr 87.
Naturalnie, na pierwszy plan wysuwa się kompetencja w
zakresie wyznaczania celów i programów działania, rzutuje to w sposób wymierny
na kształt organizacji, metodologie ich działań. W dalszej części wymienić
należy uprawnienia do samodzielnego kształtowania statusu członków związku, co
przejawia się w określeniu kwestii związanych z nabywaniem/utratą członkostwa,
zasad wyboru władz organizacji, zakresu praw/obowiązków członków itp.
Rzeczą oczywistą jest, iż samorządność związkowa ma
charakter względny, tzn. może być realizowana tylko i wyłącznie w granicach
obowiązującego prawa, jest to tzw. zasada legalizmu w stosunkach pracy.
Powyższe znajduje swoje umocowanie w przepisach prawa
międzynarodowego, jakie również znajduje swoje odbicie w zapisie art. 59 ust. 4
Konstytucji RP, zgodnie z którym zakres wolności zrzeszania się w związkach
zawodowych i organizacjach pracodawców oraz innych wolności związkowych może
podlegać tylko takim ograniczeniom ustawowym, jakie są dopuszczalne przez
wiążące Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowe.
Niezależność
Niezależność oznacza, iż związki zawodowe realizując swoje
zadania oraz cele statutowe nie podlegają co do zasady, innym podmiotom, co
gwarantuje im wolność od ingerencji czy nadzoru ze strony podmiotów, osób z
zewnątrz.
Zapisy prawa międzynarodowego określone w Konwencji MOP Nr
87, gwarantują, iż władze publiczne powinny powstrzymać się od wszelkiej
interwencji, która ograniczałaby bądź też przeszkadzała w swobodnym działaniu
organizacji ludzi pracy. Co więcej, warto nadmienić tutaj, iż Konwencja MOP Nr
98, wskazuje na fakt, iż organizacje związkowe winny korzystać z mechanizmów
ochronnych przed różnego rodzaju aktami ingerencji. Powyższe zapisy
inkorporowane do ustawodawstwa krajowego, znalazły swój wyraz w treści zapisu
art. 1 Ustawy o związkach zawodowych.
Jako ciekawostkę i przypomnienie wskazać należy, iż
gwarancja niezależności odnosi się do działalności organizacji realizowanej na
gruncie realizacji zadań związanych z obroną praw i interesów w stosunkach
pracy, przez co działalność gospodarcza organizacji traktowana jest na równi z
innymi podmiotami gospodarczymi.
Niezależność od pracodawców
Z uwagi na charakter tego opracowania, swoją uwagę skupimy
na niezależności związków zawodowych od pracodawców. Zasada ta obowiązuje od
samego początku, tj. od momentu formowania się struktur związkowych.
Zatem zakazanymi są nie tylko działania mające na celu
szykanowanie czy też zastraszania, ale również skutkujące utrudnianiem
powstania organizacji związkowej lub też wszelkie formy manipulowania wolnością
związkową.
Przejawem tego typu manipulacji wolnością związkową może być
np. inicjowanie przez pracodawców utworzenia organizacji związkowej, de facto
realizującej cele zgodne z założeniami pracodawcy. Za nielegalne działania
pracodawcy uznać należy również podsycanie antagonizmów wewnątrz pracowników.
Często bagatelizowane, ale jednak za niezgodne z prawem
uznawać należy działania o charakterze nadzorczym, a nawet czasem kontrolnym ze
strony pracodawcy. Dla zobrazowania powyższego warto wskazać na treść uchwały
Sądu Najwyższego z 12 września 1990 r. (III PZP 1/90-OSP 1991, nr 5-6, poz. 55)
gdzie trafnie przyjęto, iż kierownik zakładu, czy też pracodawca, nie może
prowadzić kontroli funkcjonowania związków zawodowych w zakładzie pod kątem
respektowania przez nie w prowadzonej działalności postanowień wewnętrznych
statutów związku, co odnosi się do wyboru członków zarządu, skrócenia lub
przedłużenia ich kadencji oraz skreślenia pracownika z listy członków.
Tekst jednolity: Ustawa o związkach zawodowych
Świetny wpis. Bardzo umiejętnie zwraca uwagę na kwestię niezależności i samorządności takich związków. Tak naprawdę, niewielu zdaje sobie sprawę, iż wszelkie próby kontroli ze strony pracodawcy są sprzeczne z prawem. Warto o tym pamiętać.
OdpowiedzUsuńZ tym zagadnieniem często sami związkowy mają problemy, nie potrafią być niezależni i samorządni, co tylko w ostateczności generuje same konflikty.
OdpowiedzUsuńDziękuję za lekturę mojego bloga